2e bijeenkomst 2016 op 9-04-2016

9 april: 2e bijeenkomst 2016
Om even na 13:00 uur opent Hans Leeflang de bijeenkomst, met de mededeling dat Han Baartmans door gezondheidsproblemen helaas verstek moet laten gaan en dat hij Han’s taak voor vandaag overneemt. De aanwezigen, 10 in getal, wensen Han een spoedig herstel toe. Peter Bastiaanse wordt vervolgens gefeliciteerd met zijn verjaardag, vandaag.
Over mogelijke bijdragen voor vandaag zijn helaas wat misverstanden gerezen. Als mogelijke onderwerpen zijn wel genoemd ‘multicam en synchronisatie’, en ‘een bewegende lijn over een landkaart’.
Het laatste onderwerp is in 2013 twee keer aan de orde geweest: op 1 juni 2013 in een demo van Rob Trietsch, en op 14 september in een demo van Foppe Meijer. Bovendien heeft Rob Trietsch de Final Cut Fans leden als bijlage bij zijn email van 31 maart j.l. een uitvoerige handleiding voor het maken van zo’n route-kaartje toegestuurd. Daarmee lijkt dit onderwerp wel voldoende behandeld.

Bert Verlinden heeft toegezegd het een en ander over synchronisatie en multicam te vertellen, maar is vandaag helaas verhinderd, zodat zijn bijdrage tot de volgende bijeenkomst moet wachten. Diversen van de aanwezigen hebben wel ervaring met multicam, maar vinden die naar eigen zeggen onvoldoende voor een demonstratie over dit onderwerp, of denken onvoldoende voorbereid te zijn voor een in eigen ogen kwalitatief voldoende demonstratie. Bovendien wordt als probleem genoemd dat bij opnamen van meer dan 2 camera’s tegelijk de eisen aan de hardware zodanig zijn dat het werken met multicam wel lukt op een zware iMac of Mac Pro, maar niet op een MacBook Pro. Het presenteren van een demo op locatie in De Bilt wordt daardoor een nogal moeizaam gebeuren.
Hans Leeflang ziet het opnemen van een tweede ‘angle’ voor uitsluitend audio, bijvoorbeeld door het koppelen van een lavalier-microfoon aan een iPhone of iPad als wellicht de meest gangbare toepassing van multicam. Verscheidene van de aanwezigen melden echter problemen met synchronisatie. Niet alleen bij gebruik van bandjes-camera’s als gevolg van rek in de band, maar ook bij gebruik van iPhones: Rob Lammers meldt een half frame verschil na 30-45 minuten, terwijl Peter Bastiaanse’s iPhone zelfs na 2 minuten al een half beeldje achterloopt bij de ‘echte’ camera. Peter toont als demo van multicam en gebruik van green screen een filmpje dat hij als zijn eigen ‘portret’ voor de filmclub heeft gemaakt. Daarbij heeft hij een ying yang teken uit de Wingdings verzameling gebruikt als basis om er in Final Cut Pro X een roterend 3D-logo van te maken.
Peter Bouw deelt korte handleidingen uit voor het gebruik van
ClipGrab (http://clipgrab.org) en demonstreert dit programma voor het in een paar simpele stappen downloaden van internet-filmpjes naar Mac, iPad of iPhone. Daarvoor downloadt en vertoont hij het filmpje Doceri en iMovie uitleg.mp4 over het gebruik van de gratis app Doceri voor het maken van een filmpje van het zelf schrijven van tekst of tekenen van figuren, dat vervolgens in iMovie wordt geëdit. Op de vraag of dclipgrab, behalve met YouTube, ook met Vimeo werkt weet niemand het antwoord zeker. Proberen!

Jan Pluut vraagt of anderen ook de ervaring hebben dat het inlezen van (H)DV-bandjes soms wel en dan weer niet lukt. Volgens Cees Gouda gebeurt dat zodra er maar iets aan de hand is met het geluid, zoals dropped frames. Het kan zijn dat het beeld in de zoeker of op het scherm van de camera goed zichtbaar is, maar dat de Mac het dan toch niet wil laden. Peter Bouw zegt daarom altijd iMovie 6 te gebruiken voor het inladen van dit soort oude bandjes.
Peter Bouw vraagt hoe je op een Mac eenvoudig een tekening maakt met een transparante achtergrond, bijvoorbeeld voor het maken van een logo. In principe moet dat met elk tekenprogramma kunnen dat met lagen werkt, zoals Photoshop (Elements) of Pixelmator. Hiervan is Pixelmator duidelijk het goedkoopst, en wellicht ook het gemakkelijkst. Peter laat vervolgens een door Blackmagic Design uitgebrachte analoog/digitaal-converter rondgaan. Deze heeft veel weg van de bekende Canopus ADVC 110, maar heeft een aansluiting die zowel voor Thunderbolt als voor USB3 geschikt is, en heeft bovendien HDMI-in en -uit aansluitingen.
Hans Leeflang heeft onlangs een iPad Pro met 12,9” scherm en een opslagcapaciteit van 128 GB (max. is 256 GB) aangeschaft, en demonstreert het gebruik ervan. Er kan een Apple- of Logitech-toetsenbord op worden aangesloten (in dit geval Logitech), dat door 3 contactjes aan de iPad Pro wordt gekoppeld, en via deze wordt opgeladen. Er is inmiddels een nieuwe, kleinere iPad Pro (9,7” scherm) uitgebracht, met een snellere processor en een betere camera. Bij de iPad Pro kan een drukgevoelige pen (à circa € 100) worden gebruikt, maar Hans heeft die niet.
Hans heeft goede ervaringen met het werken met iMovie op dit apparaat, en demonstreert dat met iMovie zelf, en met een Linda.com filmpje over het werken met iMovie. Hans gebruikt
Photo Transfer App (ca. € 2,99) voor het draadloos overzetten van filmpjes naar zijn iPad Pro, maar sommige container formaten, zoals .mts ,worden niet door iMovie ondersteund en moeten eerst worden geconverteerd.
Tijdens de rondvraag wordt gevraagd wie er een Apple TV heeft en die gebruikt in combinatie met het programma
Plex, en wie er Beamer bij gebruikt. Met geen van beide blijkt er ervaring te zijn.
Voor de volgende bijeenkomst worden de volgende bijdragen verwacht:
  • Bert Verlinden over multicam en synchronisatie.
  • Peter Bastiaanse over het maken van bewegende 3D-tekst, zoals zijn ying yang logo.
Hans Leeflang sluit de bijeenkomst net na 16:00 uur.