4e bijeenkomst 2015 op 11-07-2015


De vierde bijeenkomst van 2015 vond plaats op 11 juli in De Bilt, met - ondanks de warmte - een totaal van 10 aanwezigen. De bijeenkomst werd rond 13:00 uur door Han Baartmans geopend, die meedeelde dat de aangekondigde spreker, Lex van Berkel, om privéredenen heeft moeten afzeggen, zodat zijn bijdrage naar een volgende keer wordt verschoven. In zijn plaats zal Bert Verlinden een bijdrage verzorgen.
(
De notulen zijn, zoals steeds, gemaakt door Rob Trietsch)
.
Paul van Ingen beet het spits af met een verslag van zijn deelname aan het Pro Lab over Final Cut Pro 10.2, georganiseerd door Apple Amsterdam. Vier sessies van elk 2 uur. Er werd begonnen met 10 deelnemers: filmmakers, waaronder 2 editors die FCP gebruiken. Onderwerpen die aan de orde kwamen waren:
  • Invoeren van bestanden in relatie tot het vernieuwde geïntegreerde invoerscherm, en de manier waarop verschillende editors kunnen samenwerken bij het bewerken van materiaal uit een gezamenlijke pool van filmbestanden.
  • Zowel importeren als transcoderen schijnt (veel) sneller te gaan met FCP 10.2.
  • Kleurcorrectie werkt nu als een effect, maar kan ook nog steeds op de “ouderwetse” manier worden toegepast. De volgorde waarin kleurcorrecties kunnen worden toegepast, inclusief ‘broadcast safe’ is nu echter, net als bij andere effecten, vrij te veranderen.
  • Allerlei geluids-opties werden behandeld, inclusief de geluiden bibliotheek. Paul maakt voor door hemzelf gedownloade rechtenvrije muziek (bijv. van www.freeplaymusic.com) een aparte subdirectory aan onder ‘FCP Sound Effects’.
  • Het gebruik van keyboard commands: commando’s toewijzen aan toetsen en toetscombinaties.
  • 3D-teksten. FCP versie 10.2 kent ruime mogelijkheden om met 3-dimensionale teksten te werken, waarbij uit verschillende ‘materialen’ kan worden gekozen voor voor- en zijkant van de letters, en zelfs voor de afschuining (‘chamfer’) ertussen. Het 3D-effect kan op alle op de Mac beschikbare lettertypen worden toegepast. Er is nu zelfs een lettertype ‘Objecten’ beschikbaar waarmee alle letters objecten zijn, die in 3D kunnen worden gemanipuleerd.
  • Het was de bedoeling de mogelijkheden van 3D-teksten te demonstreren in FCP, maar helaas bleken de beschikbare laptop van de presentator alsmede van de andere aanwezigen hiervoor niet krachtig genoeg.
Vervolgens gaf Bert Verlinden een presentatie over de door hem op zijn fietstochten gebruikte apparatuur: GoPro’s in verschillende uitvoeringen. Er is kortgeleden een nieuwe GoPro uitgebracht , die weer iets kleiner en lichter is dan de voorgaande.
  • Voordelen van de GoPro: klein; stevig; gemakkelijk te bedienen; mooie en scherpe beelden; veel accessoires beschikbaar.
  • Nadelen: Belichting kan niet worden gefixeerd (bijv. bij het ingaan en uitkomen van een tunnel); opgenomen geluid is matig tot slecht; veel last van wind; beeldhoekvertekening (bolling: kan met een plug-in van www.coremelt.com worden verholpen, zelfs apart voor het linker- en rechtergedeelte van het beeld).
  • Er zijn nogal wat lookalikes, maar niet met dezelfde kwaliteit.
  • Bert demonstreerde het gebruik van een Hero 4 zilver, met schermpje aan de achterzijde, bij filmen uit de hand - met en zonder een ‘gimbal’ (stabilisatiesysteem) en met een aan het stuur of op de helm gemonteerde GoPro. Hij gebruikt als opzet/instellingen:
  • filmen met 25 of 50 beelden/sec (bij gebruik van 50 Hz lampen), en niet met 30 of 60 beelden/sec, om flikkeringen te voorkomen.
  • kleurprofiel ingesteld op ‘vlak’, en vervolgens een LUT (look-up tabel) gebruiken om het gewenste kleurprofiel te verkrijgen. Hiermee bereikt hij de beste resultaten: je kunt een vlak profiel ‘uitrekken’ tot volledig contrast. Er bestaan honderden tot duizenden LUT’s; in DaVinci Resolve (ook in de gratis versie) kun je ook zelf een LUT aanmaken.
  • tenslotte kleurcorrectie m.b.v. de plug-in Color Finale (US$ 99).
  • de beeldhoek kan worden ingesteld op Wide, Normal of Narrow, met als kleinbeeld-equivalenten resp. 14, 21 en 28 mm brandpuntsafstand.
  • Gimbal met 3 motoren (Feiyu G4 GoPro-Gimbal kost ca. € 300)
  • externe microfoon (aparte accessoire);
  • er past 3 uur filmen op een kaartje; de accu laat tenminste 1 uur filmen toe.
  • witbalans heeft hij niet op automatisch staan, maar vastgezet.
Na de pauze vertoonde Martin Strelitski een promo-filmpje van ca. 45 seconden, door hem gemaakt voor de VAAC (Vereniging van Apeldoornse Amateur Cineasten), met het verzoek om commentaar en opmerkingen. Die kreeg hij…
  • Een van de eerder (van anderen) ontvangen opmerkingen ging over het feit dat het stereogeluid bij een bepaalde opname uit het verkeerde kanaal kwam. Dat blijkt eenvoudig te kunnen worden opgelost door in de FCP Inspector onder Audio Effects de Channel Configuration te veranderen van Stereo in Reverse Stereo
Paul van Ingen gaf vervolgens een korte inleiding over Unix, waarin hij 10 jaar trainingen heeft verzorgd.
  • De Unix versie van Berkely vormt de basis van het Mac operating systeem.
  • Unix, dat in de verte wel iets lijkt op het vroegere MS-DOS, is gemaakt als een multi-user systeem, waarbij iedere gebruiker zijn eigen home directory en omgeving heeft. Per gebruiker is er (dus) ook een beveiliging.
  • Instellingen kunnen vaak vanuit de grafische schil die om Unix heen is gemaakt worden aangepast, maar soms kun je dat alleen doen in Unix zelf, via het terminal-commando van de Mac.
Bij de rondvraag vroeg Martin Strelitski of voor het opslaan van een project op een externe schijf, via het maken van een Library op die schijf, slimmere alternatieven bestaan. Han Baartmans prefereert een RAID met 2 externe schijven achter elkaar (snelheidsverhoging zonder backup); Bert Verlinden geeft de voorkeur aan het werken op de harde schijf van de eigen computer, met backups op een of meer externe harde schijven; Peter Bouw wees op de veel grotere snelheid van een externe SSD t.o.v. een RAID-configuratie, zij het dat de kosten van een SSD t.o.v. een harde schijf verhoudingsgewijs hoog zijn.

Wat is precies het verschil tussen de CODECS 4:2:0 en 4:2:2? Volgens Paul van Ingen film je met 4:2:0; volgens Bert Verlinden zit het verschil vooral in de kleuren. (N.B. Wikipedia geeft een uitvoerige omschrijving onder ‘Chroma Subsampling’.)
Als sluitstuk liet Peter Bouw een voorbeeld zien van een filmpje gemaakt vrijwel zonder filmbeelden (alleen 1 opname van golven), en met gebruikmaking van allerlei verschillende, beschikbare hard- en software, zoals:
  • de Amiga voor het maken van logo’s met transparantie;
  • iMovie voor bewegende teksten
De bijeenkomst werd even na 16:30 uur door Han Baartmans gesloten.

N.B. De volgende bijeenkomsten in 2015 zijn geprogrammeerd op 3 oktober en 12 December